Video Art & Filmy eksperymentalne na Festiwalu Transkaukazja

2009-06-12

Przeglądy kaukaskiego video artu oraz filmów eksperymentalnych odbędą się nie tylko w Warszawie, ale także w Gdańsku (CSW Łaźnia) oraz w Łodzi (Kino Charlie).

W filmach artyści poruszają tematy ściśle związane ze sztuką i procesem tworzenia oraz postrzegania rzeczywistości, ale także wypowiadają się na tematy związane z kulturą, społeczeństwem, nie omijają tematu wpływu historii czy polityki.

PROGRAM

MOVING REALITY
Video art i filmy eksperymentalne z Gruzji.
Czas łączny: 71'

25 czerwca, czwartek, godz. 20.30
(KINO.LAB - Warszawa)
29 poniedziałek, godz. 21.15 (Kino Charlie - Łódź)

- A very long poem about a very big secret, Sofia Cherkezishvili, 1’45’’ Sekrety ukryte w szufladach starego regału
- Drawing Factory, Leo Cox & Koka Ramishvili, 3’57’’ Stwarzanie i przetwarzanie rzeczywistości za pomocą narzędzi artystycznych i wyobraźni artysty. Proces niezależny od elektryczności i czasoprzestrzeni.
- Bez tytułu (Fs), ANaMALIA Presents, ok. 2'23'' Prezentacja i objaśnienie zawartości oraz funkcjonalności tajemniczego FID - Foreigner Identification Device.
- Good Morning, Koka Ramishvili, 5’50’’ Zbita żarówka, ponury i deszczowy poranek, zepsuty telewizor, mdłe światło lamp... Co jeszcze może się zdarzyć, żeby nie mieć powodów do powiedzenia „Dzień dobry”?
- Bez tytułu, Niko Tsetskhladze, 2’34’’ Ile da się powiedzieć o zakochanych malujących serce na zaparowanej szybie?
- Hate & Love, Koka Ramishvili, 1’12’’ „Love” i „hate” jako słowa-zaklęcia? Na pewno zależne od czasu.
- Hero, Kote Jincharadze, 3’04’’ Wędrówka dość nietypowego bohatera filmowego po dość typowej przestrzeni biurowej.
- Bez tytułu, Niko Lomashvili, 2’45’’ Skupienie, cisza, gesty modlitewne? Czy do modlitwy potrzeba głośno wypowiedzianych słów?
- Bez tytułu, Niko Tsetskhladze, 2’10’’ Być może w tym samym momencie, w podobnych lub całkiem odmiennych okolicznościach, kilka metrów czy kilometrów dalej, ktoś spogląda w twoją stronę.
- Niczego, Anna Rjaboszonko, 3’ Wędrówka postaci stworzonej dzięki artystycznej mocy kreacji artysty i towarzysząca temu obserwacja zwykłych, prostych czynności wykonywanych przez napotkanych przez nią ludzi.
- Playing War, K. Sulaberidze, 2’40’’ Symboliczne przedstawienie konfliktu zbrojnego w formie prostej, ascetycznej animacji.
- Protect me, Sofia Cherkezishvili, 2004, 1’30’’ Cicha opowieść o dramatach kobiet, które nie płaczą.
- Bez tytułu, Tea Telia, 4’10’’ Zmagania ze światem żyjącym za niepokojąco czerwoną ścianą i próba odgadnięcia jego tajemnicy.
- Render, Galaktion Kintsurashvili, 2004, 0’50’’ Rytmiczność – ruchów ciała, bicia serca, zmian obrazu.
- Seduction, David Chikhladze, 2004, 7’20’’ Refleksja na temat kobiety i kobiecości oraz symboli związanych z naturą kobiety w takt opery „Zmierzch bogów” Ryszarda Wagnera.
- Bez tytułu, Temo Javakhishvili, 3’55’’ Kilkuminutowa historia jednostki postawionej w sytuacji zagrożenia życia.
- Bez tytułu, Temo Javakhishvili, 1’ Film to kolejna refleksja na temat wojny autorstwa Temo Javakhishvilego, który tym razem zastanawia się nad okrucieństwem i powtarzalnością wojny.
- The Story Of Furistiana (Mechanical Story), Tea Telia, 3’50’’ Opowieść o społeczności żyjącej w swoistym bezczasie i nierozróżniającej kolorów. Głównym zajęciem członków społeczności jest wywarzanie obuwia.
- Time Disappears in Time, Iliko Zautashvili, 2002, 4’10’’ Kontrastowe zestawienie wody symbolizującej upływ czasu, czasu odliczanego przez zegary oraz nieruchomej sylwetki mężczyzny obserwującego port.
- Turbaza, Manana Dvali, Bruce Allan, 2003, 8’ Alegoryczne zestawienie obrazów wojny, życia po wojnie i wyobrażenia Sądu Ostatecznego.
- Bez tytułu, Ushangi Khumarashvili, 1’10’’ Kolejny film nawiązujący do wojny w metaforyczny sposób.
- Wall, Temo Javakhishvili, 1’ Ściana jako tło dla akcji performera.
- Way, Temo Javakhishvili, 0’50’’ Metaforyczna próba wyruszenia w podróż oponą samochodową.

TOWARDS REALITY

Video art i filmy eksperymantalne z Azerbejdżanu, Armenii, Gruzji.
Czas łączny: ok. 60'

28 czerwca, niedziela, godz. 17.30, pokaz towarzyszący wernisażowi wystawy w Centrum Sztuki Współczesnej
26 czerwca, piątek, godz. 18.00 (CSW Łaźnia - Gdańsk)
30 czerwca, wtorek, godz. 21.15 (Kino Charlie - Łódź)


- I Could Have Been..., Sona Abgarian, Armenia, 2003, 2'42'' Kilkuminutowa animacja poświęcona rolom społecznym i stereotypów z nimi związanych.
- Once Upon A Time, Diana Hakobayan, Armenia, 2004, 7'30'' Ruch i obraz – podstawa każdego filmu w zestawieniu z niepokojącą muzyką i niepokojącym wyrazem twarzy młodej kobiety. Eksperymentalne zestawienie różnych czasoprzestrzeni.
- Stalker, Tigran Khachatryan, Armenia, 12'33'' Film podejmuje dialog z dziełem Adnrieja Tarkowskiego z 1979 roku – poprzez tytuł i nawiązanie do motywu przejścia, podróży przez inne światy. O sile, słabości, o chęci poznania i doświadczania.
- BOLT+, Tsomak, 2005, Armenia, 1'56'' Całościowe i szczegółowe spojrzenie na typowe rzędy identycznych spojeń połączonych typowymi metalowymi śrubami.
- Kvartal 16, Vahram Aghasyan, Armenia 2003, 4'11'' Dialogiczna podróż po osiedlu na przedmieściach Erevania zbudowanego według koncepcji urbanistycznych Le Corbusiera. Spojrzenie na idee funkcjonujące w rzeczywistości.
- Ship Bolshevik N. Narimanov, Sabina Shikhlinskaya, Azerbejdżan, 2007, 7’ Rejs nie tyle statkiem, co po statku - Bolshevik N. Narimanov ukazany w rytmach radzieckich szlagierów (autorstwa Leonida Utyosova i Lyubovy Orlovej) pod sztandarem nieśmiertelnego symbolu radzieckiej potęgi - czerwonej gwiazdy. Wraz ze zmieniającą się muzyką statek odsłania swoje tajemnicze, monstrualne oblicze, oswajane stopniowo przez człowieka.
- Bez tytułu, Gamid Ibadullayev, 2006, 11’11’’ Obrazy i muzyka. Ruch jako motyw przewodni i czynnik wpływający na defragmentaryzację świata, ale także jego stwarzanie. Rzeczywistość jako świat zmienny i niepewny, poddany obserwacji artysty.
- Pomiędzy, Gamid Ibadullayev, 2008, 18’40’’ (film w języku polskim) Portret zawieszonego w bezczasie mikrokosmosu ludzi i przedmiotów opatrzony filozoficznym komentarzem artysty. Rozważanie na temat interakcji po-między ludźmi, przedmiotami, zdarzeniami – odliczanymi kolejnymi mrugnięciami oka, gestami, słowami, ruchami, które wypełniają bezczas paradoksalnie nadając mu swoiste tempo.

Filmy z napisami w języku angielskim.

 

 I Could Have Been... / Sona Abgarian

I Could Have Been... / Sona Abgarian

 

Ship Bolshevik N. Narimanov / Sabina Shikhlinskaya

Ship Bolshevik N. Narimanov / Sabina Shikhlinskaya

 

Bez tytułu / Niko Tsetskhladze

Bez tytułu / Niko Tsetskhladze

 



Transkaukazja: 2004 | 2005 | 2007